Tuesday, November 24, 2009

OSA... Alat menutup pekung!!!

Tuesday, November 24, 2009



Masih ingat peristiwa tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada 6 Disember 2008 dulu?? Masih ingat tragedi Highland Tower?? Ia juga berlaku di Bukit Antarabangsa.

Setelah tragedi demi tragedi berlaku, mengapa manusia masih tidak insaf.... tidak serik, tidak bermuhasabah dan tidak mahu belajar daripada kesilapan lalu.

Jawapan bagi soalan-soalan tersebut..... Sifat tamak dan tidak prihatin.

Semua tragedi ini berlaku kerana tidak ada akauntabiliti.... tidak ada ketelusan.... rasuah di pihak pemaju maupun pihak-pihak yang terlibat meluluskan projek tersebut yang terletak di bawah kuasa kerajaan tempatan.

Sekarang, setelah siasatan siap dibuat, status kertas siasatan pulak tidak boleh didedahkan kepada umum kerana telah diklasifikasikan di bawah OSA oleh kabinet Satu Malaysia. Apakah ia mengancam keselamatan dan kepentingan negara??

Kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor di bawah pimpinan Khalid Ibrahim ingin mendedahkan hasil siasatan tersebut sebab orang awam berhak untuk tahu apa sebenarnya yang berlaku, demi kepentingan mereka juga. Selain itu, langkah-langkah proaktif boleh diambil bagi mengelakkan kejadian ini daripada berulang. Tetapi...mengapa pulak dihalang??

Pelik bin ajaib, mengapa kabinet membuat keputusan mengklasifikasikan laporan siasatan tersebut sebagai rahsia? Apa yang nak dirahsiakan kalau ia benar-benar kejadian mala petaka alam?

Mungkinkah ia dirahsiakan kerana kejadian tersebut ada kaitan dengan kesilapan dan kelalaian dan kecuaian manusia? Dan.... mungkin manusia yang bertanggung jawab ke atas berlakunya tragedi tersebut ada kaitan dengan kerajaan UBN terdahulu atau pun ada pihak yang berpengaruh terlibat sama??

Rasanya tindakan kabinet mengklasifikasikan laporan ini sebagai rahsia adalah untuk menutup pekong dan kepincangan yang berlaku di bawah pemerintahan UBN dahulu, yang berada di bawah kuasa kerajaan tempatannya.

Apakah mereka telah mematuhi garis panduan pembangunan kawasan cerun atau kawasan sensitif alam sekitar??

Kita pasti berasa sangsi.... kerana sekiranya garis panduan itu dipatuhi, takkan tragedi itu boleh berlaku?

Ah.... mereka peduli apa?? Keuntungan telah mereka kecapi, keselamatan dan kebajikan penduduk.... mampuih pi la.

Dan sekarang, rakyat melihat tindakan kabinet meng'OSA'kan laporan siasatan tersebut sebagai tindakan menyelamatkan dan melindungi pihak-pihak yang bertanggungjawab. Adil dan wajarkah tindakan ini??

Inikah dia kerajaan Satu Malaysia yang mengutamakan rakyat??

Lawak.... lawak.... Kerajaan Satu Malaysia, telus?? Accountable?? Reliable??

Ha ha ha ha..... lu pikirlah sendiri!!!

No comments: