Saturday, October 31, 2009

PUSPAKOM

Senangnya mereka menjana harta, syorkan pada kepada kerajaan, kenderaan lebih 15 tahun kita 'pulun' .Kita disembelih lagi..macam dulu-dulu juga..Kata mereka ingin meningkatkan daya saing industri automotif tempatan serta menawarkan kenderaan lebih selamat, mesra alam dan berteknologi tinggi. Sedapnya bunyinya.

Pok Mat dari Keruak Hulu Besut Terengganu pemilik kereta Toyota KE20 dua pintu, berulang alik ke masjid sesekali ke Jerteh mencari keperluan dengan kelajuan 60kms. Katanya cukai jalan perlu sebab keretanya ke Jerteh, dia tak takut disaman tetapi dia takut duitnya habis membayar saman.

Maka pergilah Pok Mat ke Puspakom Kota Bharu kerana Puspakom Kuala Terengganu lebih jauh. Setelah berpeluh sampai ke keting maka selesailah urusan Pok Mat. Dihitungnya dekat RM100 terbang dengan minyak dan keperluan lain. Itu pun nasib Pok Mat merokok cap topi merah aja. Setelah selesai maka jadilah KE20 Pot Mat tadi lebih selamat, mesra alam dan berteknologi tinggi. Itulah kelentong mereka.

Rakyat didahulukan dengan kesusahan. Tentang kenderaan kita dipulas tangan kebelakang, ditutup mata dan ditonyoh lagi. Bab insuran kita yang kena, insuran pihak ketiga berganda-ganda selepas itu puspakom pula.

Satu juta kenderaan Rm40 sudah berapa, tapi laungan mereka semakin deras rakyat didahulukan. Kita terkena aja semacam tak sepadan dengan apa yang kita dapat tapi entahlah apa difikiran mereka.

Kita kena macam dulu-dulu juga, dihulur RM1 dikautnya RM10 tapi yang tak faham-faham dapat RM1 senyumnya ke telinga. Alahai...

TULISAN ASAL:LANIISMA

No comments: