Wednesday, November 19, 2008

Mencerca Najib Melalui Blog

Sepuluh tahun dahulu, Tun Dr Mahthir Mohamad terkena penangan ini. Beliau digambarkan dengan pelbagai wajah termasuk Firaun dan Mahazalim.

Kini giliran Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pula merasainya. Beliau digambarkan sebagai ‘pembunuh’.

Bezanya, Dr Mahathir diserang bersaorangan dan Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan anak-anak tidak terheret sama.

Tetapi kali ini, serangan terhadap Najib turut ditumpukan kepada isterinya, Puan Seri Rosmah Mansor. Malah anak-anak mereka berdua diheret sama.

Itulah cabarannya kepada seseorang yang mahu menjadi ‘orang paling berkuasa’ di Malaysia.
Hakikatnya Najib belum berkuasa, baru menang jawatan Presiden UMNO. Dia masih Timbalan Perdana Menteri.

Apapun, serangan seperti ini bukan baru tetapi telah dimulakan sejak sebelum Pilihan Raya Umum ke 12 lagi. Ia diperkuatkan lagi ketika kempen pilihan raya kecil Permatang Pauh yang lalu.

Kempen ‘Selamatkan UMNO’ yang dilakukan oleh pihak-pihak yang menjadikan serangan ‘peribadi’ untuk ‘membunuh imej Najib’ dijalankan secara terancang.

Mereka melakukannya melalui ‘selamatkanumno.blogspot.com’. Blog ini turut melancarkan undian bertemakan: “Layakkah ‘Pembunuh’ Memimpin UMNO dan Malaysia’?

Sudah pastilah kerana laman ini anti-Najib, ramai yang mengundi menyokong ‘Ya’.

Antara perkataan yang diutarakan ialah “Sekarang tiba masanya untuk umno diselamatkan. Parti Melayu yang terunggul ini sedang dalam bahaya. Bakal dipimpin oleh pemusnah bangsa. Selamatkan Umno. Selamatkan Malaysia.”

Selain itu apa kata mereka melalui “Kempen Selamatkan UMNO secara besar-besaran?”

1. Posting pertama pada 6 November2008 lalu menyebut: “ Kempen untuk menyelamatkan UMNO telah bermula secara besar-besaran. Ahli-ahli UMNO yang cintakan parti dan rakyat Malaysia yang cintakan negara diminta untuk bersama. Beritahu kepada adik, kakak, abang, bapa, ibu, saudara-mara dan teman-teman tentang bahaya jika Dato' Seri Najib Tun Razak mengambil alih kepimpinan negara.Kita tidak mahu seorang "pembunuh" yang mempunyai banyak skandal untuk memimpin negara.

UMNO dan Malaysia akan hancur jika kekuasaan jatuh ketangan Najib. Kita masih mempunyai masa yang cukup untuk mendesak agar Pak Lah untuk terus memimpin Malaysia. Demokrasi dalam UMNO telah dibeli oleh Najib dan kerana itulah dia menang tanpa bertanding sebagai Presiden UMNO. Hanya ahli-ahli UMNO dan rakyat Malaysia sahaja yang mempunyai kuasa untuk menyelamatkan parti yang kita cintai dan negara yang telah berdiri selama 51 tahun ini. - Selamatkan UMNO!

2. Posting kedua pada 7 November 2008 pula berkata: “Kempen ini tidak akan berhenti dan akan diteruskan sehinggalah UMNO dan rakyat Malaysia dapat diselamatkan daripada diperintah oleh pembunuh yang bernama Dato' Seri Najib Tun Razak. Sertai kami. Anda boleh mencetak sendiri banner, bunting, poster dan risalah untuk memberitahu ahli-ahli UMNO yang lain serta rakyat Malaysia tentang siapakah yang bakal menjadi Perdana Menteri kita. “ – Selamatkan UMNO!

Timbul juga persoalan apakah ‘blogers pro KJ’ (Khairy Jamaluddin) terbabit dengan pengendalian blog selamatkanumno.blogspot,com ini?

Kumpulan yang ‘pro KJ’, menafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu dan setelah meneliti blog berkenaan, mereka merumuskan blog ini sebenarnya bagaikan melastik dua ekor burung dengan sebiji batu.

Kata mereka: “Kami adalah penyokong setia DS Najib Tun Razak, dan kami tidaklah meminta agar laman web kami di iktirafkan oleh DS Najib. Kami juga tidak akan menikam Presiden dan Timbalan Presiden UMNO dari belakang.”

Jika diamati, blog ini cuba melagakan calon Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dengan memaparkan link-link laman yang pro kepada Khairy Jamaluddin secara tidak langsung. Laman ini telah memaparkan link kepada SUARA SUKJ, www.prokhairy.com, Kulit Pisang, Pejuang Bangsa, Pemuda Berani dan yang menariknya dikaitkan juga dengan blog jejak Azalina.

Blog sebegini sememangnya pernah lahir disaat pertandingan atau pilihanraya untuk menjatuhkan kredibiliti dan untuk melaga-lagakan dan menimbul rasa sangsi kepada kumpulan bloggers lawan, ini permainan biasa, umpamanya, bloggers yang sama juga pernah membina blog Azalinalesbian dan menggunakan bloggers rocky untuk menyebarkan blog berkenaan.

Tujuan mengapa blog itu lahir sebenanya jelas. Semua ini telah dijejaki oleh orang-orang Azalina tetapi kerana mereka bersikap matang dan mahu menjaga setiakawan, mereka hanya mendiamkan diri sahaja walaupun mengetahui siapakah sebenarnya dalang yang melahirkan blog berkenaan.

Sama juga seperti blog selamatkanumno ini, tujuan mereka adalah untuk melagakan orang-orang Najib dan orang-orang Khairy Jamaluddin.”

Persoalannya, kini ada pihak sanggup ‘bermain kotor’ seperti ini hanya kerana kecewa Najib terpilih untuk menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia.

No comments: